Ramona Ratiu | Blog Montessori Haus Timisoara, Pedagogia Montessori | , , , ,

Urmărind metoda pedagogică iniţiată de Maria Montessori, instituţia de învăţământ Montessori Haus îşi propune crearea unui mediu pregătit, sigur, unde nevoile intelectuale şi morale ale copilului sunt întâmpinate.

Pornind de la crezul că fiecare copil este unic şi posedă anumite capacităţi prin intermediul cărora ajută la dezvoltarea şi progresul societăţii, şcoala Montessori Haus promovează respectarea dreptului copilului, de a i se respecta individualitatea, independenţa şi de a fi ajutat să îşi exprime voinţa, acordându-i-se libertate şi în acelaşi timp responsabilitate pentru hotărârile lui. Se urmăreşte ca scop fundamental dezvoltarea maximă a potenţialului copiilor şi implicit pregătirea acestora pentru integrarea în societate.

În primavara anului 2007, s-au deschis porțile primei gradinițe ce urma să ofere copiilor între 2 și 6 ani posibilitatea de a se dezvolta în spiritul pedagogiei Montessori. Pedagogi și asistenți cu experiență au coordonat prima grupă mixtă de copii, urmată la scurt timp de o a doua, astfel că în vara anului 2007 Montessori-Kinderhaus avea 30 de copii. Începând cu luna septembrie 2008 a fost creată o grupă pentru copii cu vârste între 2 și 3 ani, condusă de pedagogi specializați pentru această categorie de vârstă.

Din dorința de a continua acest proces și de a le oferi copiilor care au depășit vârsta de 6 ani un mediu prielnic pentru a se putea dezvolta în ritmul propriu și a-și manifesta bucuria și dorința de a învăța, Asociatia Montessori a înființat în anul 2008 „MONTESSORI-SCHULE TIMIȘOARA”, o școală cu predare în limba germană pentru copii de la 6 la 9 ani, urmând apoi nivelul de școlarizare 9-12 ani în anul 2009 și nivelul gimnazial în 2014.

În anul școlar 2017-2018 am avut prima absolventă a clasei a 8-a. Datorită rezultatelor deosebite, a fost admisă la Secţia Specială de limba germană de la liceul „Nikolaus Lenau” (singurul din estul Europei la care au învăţat doi laureaţi de Nobel).
În prezent, în cadrul instituției noastre își desfășoară activitatea 205 copii structurați în patru grupe la nivel preșcolar, trei grupe nivel primar și o grupă la nivelul gimnazial de școlarizare.

Dacă privim sistemul de învățământ tradițional și metoda Montessori în scopul de a face o comparație, se remarcă diferențe majore privind valorile fundamentale ale celor două sisteme. În timp ce în sistemul tradițional profesorul este centrul atenției și predă acceași lecție întregii clase, în metoda Montessori profesorul prezintă individual și diferențiat, ținând cont de individualitatea copilului.

Totodată, pedagogul Montessori este un ghid, un facilitator, care încurajează independența, dorința de cunoaștere și explorarea. Clasele sunt formate din grupe de vârste diferite; astfel cei mari au șansa de a fi mici profesori pentru colegii lor, sedimentându-și cunoștințele deja dobândite și devenind încrezători în propriile capacități.

 

Mediul pregătit, concept al Mariei Montessori, este un spațiu calm, cald și ordonat, care vine în întâmpinarea nevoilor individuale ale copiilor. Materialele specifice Montessori sunt atractive, invită la învățare și sunt autocorectante. Nefiind necesară intervenția constantă a pedagogului, copilul își dezvoltă independența și gândirea analitică într-un mediu în care libertatea și disciplina se împletesc în armonie.

La Montessori Haus activitatea este cuprinsă între orele 8:00 – 18:00, iar procesul educativ se desfășoară în limba germană. Dimineața copiii servesc micul dejun și își îndeplinesc sarcinile pe care și le-au ales singuri pentru administrarea sălii. Apoi urmează cercul de dimineață, o activitate frontală care durează aproximativ 40 de minute, în care pedagogul lansează teme de studiu din curricula națională și nu numai.

 

După cerc, pedagogul începe prezentările materialelor individual sau în grupuri mici, materialele Montessori mijlocind cunoașterea unor unități de învățare. Prima parte a zilei se încheie la amiază, timp al zilei în care copiii ies în curte pentru aproximativ o oră pentru a se relaxa și a sta în aer liber, indiferent de vreme. După servirea prânzului, cei mici merg la somn, iar cei mari lucrează în liniște sau citesc. După-amiaza au timp să-și termine activitățile începute dimineața. Apoi au sport sau activități extracurriculare, cum ar fi mindlab, dansuri, pian, chitară, zumba.

Întotdeauna ne face o placere deosebită să primim oaspeţi şi vizitatori în instituţia noastră de învăţământ. Dacă doriţi să ne faceţi o vizită, să vedeţi în ce mediu se bucură, învaţă şi se dezvoltă copiii noştri, vă rugăm să vă programaţi o vizită apăsând pe butonul de mai jos.

 

Pentru a afla adresa instituţiei noastre şi datele de contact, vă rugăm să faceţi click aici.  Ne găsiţi pe Facebook aici.