Ramona Ratiu | Blog Montessori Haus Timisoara, Pedagogia Montessori | , , ,

Materialele didactice specifice Montessori

Maria Montessori a creat materiale didactice specifice, care se află într-o strânsă legătură. Acestea urmează o progresie clar structurată, conținând prin modul în care au fost concepute, un control direct sau indirect al erorilor. Fiecare prezentare a materialului constituie un singur pas de învățare și se limitează la o singură problematică.

 


Toate materialele Montessori permit înțelegerea prin intermediul obiectelor concrete. Lucrând cu acestea, copilul realizează o performanță cognitivă, prin intermediul simțurilor. Pipăitul, văzul, auzul, mirosul, gustul, toate simțurile sunt implicate în procesul de preluare a informațiilor de către copil. De fapt, acesta este unul din elementele care diferențiază pedagogia Montessori: învățarea prin experiențe directe cu mediul.

 

Informația este oferită în funcție de perioadele de dezvoltare ale copilului, numite perioade senzitive, ceea ce face ca impactul și eficiența cunoștințelor dobândite să fie maxime.

Materialele pentru dezvoltarea simțurilor au fost concepute de către Maria Montessori pe baza a cinci principii:

  • Principiul estetic: copilul se simte atras de frumusețea materialelor și le tratează cu multă grijă;
  • Principiul izolării unei singure caracteristici a obiectelor: mărime, culoare, greutate;
  • Principiul izolării simțurilor: fiecare material apelează la un anumit simț, pentru a putea focaliza atenția spre acesta;
  • Principiul izolării dificultății: materialele pot fi adaptate la stadiul de dezvoltare și aptitudinile fiecărui copil în parte, în  așa fel încât acesta să nu fie suprasolicitat, dar să existe totuși o provocare pe care dorește s-o accepte;
  • Principiul limitării: fiecare material este prezent doar într-un singur exemplar.

Fiecare material în parte corespunde unei etape de dezvoltare și formează cu celelalte un tot unitar. Copilul lucrează cu un material până când setea sa interioară este satisfăcută. Abia atunci va trece la un alt material, cu un grad mai mare de dificultate. Prin lucrul repetat cu același material, copilul își exersează în aceeași măsură aptitudinile motrice și senzoriale.

Întotdeauna ne face o placere deosebită să primim oaspeţi şi vizitatori în instituţia noastră de învăţământ. Dacă doriţi să ne faceţi o vizită, să vedeţi în ce mediu se bucură, învaţă şi se dezvoltă copiii noştri, vă rugăm să vă programaţi o vizită apăsând pe butonul de mai jos.

 

Pentru a afla adresa instituţiei noastre şi datele de contact, vă rugăm să faceţi click aici.  Ne găsiţi pe Facebook aici.